Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [28]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Каталог файлів
Головна » Файли » Мої файли

Дослідження: Самореалізація учня як спеціаліста в обраній професії на уроках інформатики та інформаційних технологій
[ Викачати з сервера (176.5 Kb) ] 28.01.2013, 12:06

*    Учитель, будь сонцем, що випромінює людське тепло, і будь благодатним ґрунтом для розвитку людських почуттів; сій знання не лише в пам’яті й свідомості твоїх учнів, а передусім у їхніх душах і серцях.
Ш.  Амонашвілі.

 

Опис досвіду Тарнавської Людмили Петрівни

викладача інформатики та інформаційних технологій

 

Актуальність проблеми.  На сьогодні ми маємо звичну картину, коли учень якому виповнилося лише 14 років, різко стає самостійним – він обрав професію, фах з яким йому доведеться  пройти життя і мені як викладачу необхідно спрямувати його в правильному напрямку, тобто довести учневі, що він йде правильним шляхом, що він є невід’ємною складовою нашого суспільства і зробити це шляхом пізнання теренів інформаційного світу, світу технологій та інновацій. Довести кожному учневі значимість навчання як теоретичного так і виробничого спрямування і коли це базується на пізнанні інформатики та її технологій шляхом перетинання набутих знань на всіх освітніх предметах, то я вважаю це подоланням бар’єру, головної проблеми нашої освіти – взаємозв’язку що саме вчити, та навіщо і як це застосувати в практичному житті, -  а саме це найбільше цікавить сьогоднішнього учня.

Тема  дослідження.  Самореалізація  учня як спеціаліста в обраній професії на уроках інформатики та інформаційних технологій.

Метою дослідження є  реалізація набутих знань учнів з предметів професійної спрямованості на уроках інформатики та інформаційних технологій.

Завдання дослідження:

1.    Виявити можливості інтерактивних методів у формуванні комунікативної компетентності учнів під час викладання інформатики.

2.     Обґрунтувати та експериментально підтвердити ефективність використання самореалізації учня в обраній професії як складової процесу формування самоствердженної особистості на уроках інформатики.

 Зрозуміти чи потрібно проводити паралелі та зв’язки між навчанням  професійного спрямування на уроках інформатики ті інформаційних технологій.

 

Основна ідея дослідження:  Проаналізувавши  пропозиції застосування здобутих навичок учнів  від майстрів виробничого навчання, викладачів спец дисциплін  розробити такі уроки з інформатики, в яких буде міститися  чіткий зв'язок між вивченням предмету і пізнанням професії.

 

Інноваційна значущість:

При зацікавленості учня в поглибленому вивченні предмету виграє не лише викладач, а й учень і зрештою суспільство – виховавши обізнаного, зацікавленого в майбутньому спеціаліста: будівельника, кухаря, зварника.

 

Практична значущість. Приклади практичного застосування самореалізації учня як спеціаліста в обраній галузі підтверджують виконані практичні роботи, зміст яких розроблений  в навчально-методичному посібнику «Практичні роботи з інформатики та інформаційних технологій». Посібник – результат плідної багаторічної роботи – містить  в собі комплекс розроблених практичних робіт під кожну з професій, які вивчаються в училищі, згідно навчального плану.

Практичне значення досвіду полягає в тому, що його матеріали можуть бути використані вчителями інформатики при проведенні практичних робіт з предмету, в організації роботи з обдарованими учнями, в діяльності творчих груп тощо.

Технології реалізації  ідеї  дослідження.

На своїх уроках, починаючи з І курсу, намагаюсь всіляко поєднати кожну тему уроку з професійною спрямованістю, технічно пов’язати кожну деталь програми з практичним застосуванням її на практичних заняттях. Якщо тема цілком відповідає обраній професії учня то закріплюю матеріал практичною роботою пов’язаною напряму з виробничим навчанням. Якщо ж ні, то акцентую увагу на тому, що це необхідно буде учням у житті в цілому - так, як наше суспільство зараз модернізується та постійно оновлюється і тим самим стає мобільним, комунікабельним, розвиненим.

          Якщо систематично використовувати на уроках інтерактивні методи навчання, то можна очікувати якісного формування комунікативної компетентності в учнів, що в свою чергу сприятиме:

1)    продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного використання;

2)    збагаченню досвіду учня;

3)    підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.

Що має зробити вчитель і який результат з позиції даного підходу буде свідчити про формування спеціаліста обраної області в професії?

 

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Використовує діалогічні методи. Організовує дискусії. Спонукає висловлювати власну думку. Стимулює надання аргументованих відповідей. Вчить правильно ставити запитання та відповідати на них, Пропонує письмові роботи (характеристика професії, цілі в житті). Створює проблемні ситуації, практикує захист практичних  робіт та проектів.

Висловлюють власну думку. Вміють аргументовано її довести. Роблять доповіді. Вміють писати реферат, складати кросворди, стіннівки. 

Проводять захист рефератів, проектів, роблять презентації, розроблюють БД професійної спрямованості.

Ставлять запитання до учнів та вчителя. Відповідають на запитання учнів чи вчителя. Вміють визначити свої помилки, додержується культури спілкування. Самостверджуються як спеціалісти.

 

Тому основними формами навчання є групова та індивідуальна. Значне місце у формуванні спеціаліста посідають проблемні ситуації, практичні роботи, комунікативні творчі  завдання, асоціативні кола, розробка проектів, широко використовую технології колективно-групового навчання, методи «Коло ідей», «Мікрофон», «Мозковий штурм» тощо.

Спочатку я визначаю зміст матеріалу та складаю систему завдання, що вимагає активної пізнавальної діяльності учнів. Потім підбираю інтерактивні методи навчання для мотивації і актуалізації особистого досвіду учня. Що в свою чергу забезпечує демократичний тип спілкування як умову формування життєвих компетентностей учнів як спеціалістів в галузі.

Для ефективного застосування методів та прийомів інтерактивного навчання необхідно детально планувати роботу на уроці.

 Розглянемо  для прикладу декілька основних тем навчальної  програми, і способи їх пов’язання з професією:

Тема  «Текстовий процесор»: під час її вивчення учні складають характеристику себе як особистості, як початкового спеціаліста в галузі, за фахом – тим самим застосовують на практиці набуті знання роботи в текстовому  редакторі.

При вивченні теми «Системи обробки табличної інформації» з учнями які вивчають напрям кухарів складаємо калькуляційні картки страв які вони готують на виробничому навчанні; зі зварниками розробляємо таблиці витрат на виробництві при різних видах та типах зварювання; з будівельниками розраховуємо витрати та потреби при будівлі помостів чи риштувань і т.д.

Тобто намагаюсь усіляко зацікавити учнів не лише практичним застосуванням технології в житті, але й дати зрозуміти, що сила в знаннях всіх рівнів: і професійної спрямованості і загальноосвітніх предметів.  Бо саме на таких уроках мої учні висвітлюють свій рівень знань як грамотності письма, так і знання математики; як правильності виконання робіт за фахом, так і комп’ютерне самовисвітлення вищесказаного в практичній роботі.

При вивченні теми «Бази даних» кожна група розроблює власну базу, яка базується на вже отриманих набутих практичних навичок. Вивчаючи тему учні під моїм керівництвом створюють базу училища, де розробляють таблиці кожної групи, класного керівника, майстра виробничого навчання і всіх складових  виховного процесу. Учні самостійно наповнюють таблиці даними, розробляють зв’язки, запити, форми та звіти. Ця робота дуже згуртовує групу і весь секрет у тому, що з самого початку учні вже зацікавлені отримати результат.

Я вважаю, що коли учням цікаво, коли все навчання пов’язане між собою, коли їх правильно направляти то ми отримаємо бажаний результат – сформовану, самовпевнену у завтрашньому дні особистість, яка любитиме обрану професію, яка володітиме набутими знаннями і якій буде що показати і розповісти нащадкам.

Аналіз результатів дослідження.

Кожен з методів навчання має певні переваги і недоліки. Ефективність їх застосування визначається специфікою конкретного процесу навчання. Універсальних рекомендацій щодо складу і застосування методів навчання не існує. Викладач самостійно приймає рішення про використання того чи іншого методу на основі свого власного досвіду, врахування особливостей учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.

У ході інтерактивного навчання учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу ситуацій і відповідної інформації, приймати продумані рішення, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми.

Інтерактивні методи відкривають нові можливості для ефективної взаємодії учителя й учнів: учитель стає наставником саморозвитку учня, провідником в інформаційному просторі, а учень в свою чергу, перетворюючись на суб’єкта пізнавальної життєдіяльності протягом уроку,  набуває самоствердження, самореалізовується в практичних роботах.

Інтерактивне навчання розвиває в учнях комутативні вміння та навички, забезпечує виховну мету, привчає їх працювати в команді, знімає нервове навантаження.

Стійка динаміка якості знань учнів є підтвердженням ефективності впровадження досвіду та обґрунтовує доцільність використання набутих знань учнів з предметів професійної спрямованості на уроках інформатики та інформаційних технологій для формування спеціаліста.

          Навчальні заняття для мене та моїх учнів — постійний пошук,  спільна праця, в основі якої довіра та спільне бажання досягнути бажаного результату.



 

 

Категорія: Мої файли | Додав: ПТУ№2
Переглядів: 1944 | Завантажень: 371 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
 
 
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz