Тема: Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія. Звуки мови. Голосні та приголосні звуки. Знаки письма. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Основні правила переносу. Наголос.
Культура мовлення: Правильне наголошення слів, слів професійної лексики.
Обладнання : Картки, схеми, таблиці, ілюстрації, магнітофон, кодоскоп, словники, репродукції картин.
Тип уроку: Урок узагальнення набутих знань, умінь і навичок з використанням укріплених блоків і таблиць.
Хід уроку:
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
1. Фронтальна бесіда:
- який розділ науки про мову вивчає звуки?
- розкажіть усе, що ви знаєте про звуки;
- чим відрізняються звуки мови від інших звуків?
2. Проаналізувати текст учні виділяють у ньому словосполучення, у словосполученні – слово. Зробити звукобуквенний аналіз виділених слів (таблиця №3).
При підготовці дерев’яних поверхонь під просте фарбування виконують такі операції: очищають поверхні, вирізають сучки і засмоли, прооліфлюють, частково підмазують, шліфують, прооліфлюють підмазані місця і ґрунтують.
(Аналіз Таблиці № 1)
Отже, мова має усну й письменну форми. Для передачі усного мовлення на письмі використовується система графічних знаків (аналіз блоку №5).
Звуки мови позначаються на письмі буквами. Букви є малі, великі, друковані і прописні. Українська абетка має 33 літери (звертаю увагу на літеру б, ґ).
Завдання: записати фонетичною транскрипцією слова: бездн, бандж, народження, бирлига, карниз, троянка, щітка.
Чому ж в українській мові 38 звуків, а 33 букви, де взялись звуки?
Звертаю увагу на звукове звучання букв я, ю, е, і, щ : на особливості вимови звуків [дж], [дз], [дз’’].
Пригадаємо, що вивчає орфоепія основні правила української орфоепії, фонетичні зміни.
(Розгляд таблиці «Вимовляй і пиши правильно», вправа 8, стр.35).
ІІ. Завдання до класу.
Зверніть увагу на речення, спроектоване на дошку:
Свердла з гвинтовою робочою частиною по формі бувають гвинтові, шнекові і штопорні.
Усі слова в ньому поділяють на склади. Пригадайте основні правила переносу слів.
ІІІ. Самостійна робота.
Скласти повідомлення на лінгвістичну тему за узагальнюючими таблицями «Фонетика». Графіка. Орфоепія. Орфографія.
ІУ.Творча робота.
1. Твір-мініатюра за даним початком на тему: «Горде ім’я – робітник». Використати професійну лексику.
На світі є безліч професій….
Я вибрав професію….
Професійна лексика столяра :
брусок, гвинт, дриль, заготовка, заклепка, різьблення, напилок, ножівка, ножиці, викрутка, лещата, зубило.
2. Твір – мініатюра на тему: «Майстерня виробничого навчання», використавши професійну лексику.
3. Скласти речення з словосполученням : свердління отворів, наскрізні отвори, механізоване довбання і свердління, технічні характеристики електродовбачів.
Домашнє завдання
1. Закінчити творчу роботу.
2. Фонетичний розбір слів: будівельник, опорядження, мозаїчні суміші, рогожна щітка.
3. Користуючись словниками, поясніть значення термінів і визначіть сферу використання їх: сокира, топорище, бородок, нутромір, реймус, малка собака, метри – рулетки, рівень, рулетка будівельна.
Підведення підсумків уроку.
Коротка констатація (вчителя або учнів) найголовніших постулатів теми за опорними таблицями та схемами. Наголосити на вирішення проблем, завдання на слідуючий урок. Виставлення та аргументація оцінок......